titulní strana    kontakty a zdroje

Jiřina Švorcová

narodila se 25. května 1928 v Kociánovicích
zemřela 8. srpna 2011 v Praze

Herečka, recitátorka, politička, členka ÚV KSČ. Jiřina Švorcová byla dvakrát provdaná, zůstala bezdětná. Tituly: zasloužilá umělkyně, nositelka Řádu práce a Řádu Vítězného února a další.
  životopis


 
Jiřina Švorcová    Žena za pultem    Okres na severu    film a divadlo    e-shop

Gottwald

Seriálovou tvorbu uzavřela Jiřina Švorcová v roce 1986 v Gottwaldovi.

Drama, historický, autobiografický, politický. Tato čtyři slova se nejčastěji pojí se seriálem Gottwald. Československá televize jej natočila v roce 1986 k 90. výročí narození Klementa Gottwalda. Snímek se stal poslední seriálovou příležitostí pro Jiřinu Švorcovou. Ta v něm zahrála postavu matky Horáčkové.

Herečka v pětidílném seriálu ztvárnila matku Horáčkovou, hrála tedy manželku Jaroslavu Moučkovi a matku Ivanu Vyskočilovi. Sama Jiřina si na natáčení v posledních rozhovorech nevzpomínala. Takto se vyjádřila v knize „Jiřina Švorcová osobně“ v rozhovoru s jejím autorem Miroslavem Graclíkem.

Vašim posledním seriálem se v roce 1985 (1986) stal dost příšerný Gottwald v  hlavní roli s Jiřím Štěpničkou alias Klementem Gottwaldem. Jak na něj vzpomínáte?
Tam jsem hrála?

Ano, matku Horáčkovou …
Vůbec o tom nemám potuchy. Asi to bylo úplně něco úplně zanedbatelného. Ale s  Jirkou Štěpničkou to snad ani nebyl seriál, to byla jednorázovka, ne?

Podle internetové filmové databáze to byl
pětidílný seriál.

Tak o tom prosím pěkně nevím. Ani nevím, že by to byl seriál.

Seriál Gottwald má 5 dílů, průměrná délka každého z nich je 100 minut. Gottwald, stejně jako Rodáci, patří do kategorie historických seriálů Československé televize. Zachycují rozkvět komunistické strany, její vnitřní i vnější boje, období tvz. první republiky, okupaci nacisty a poválečné uchopení politické moci KSČ.

„Jak Gottwald, tak i Rodáci mají silnou hlavní postavu seriálu: Klementa Gottwalda (Jiří Štěpnička) a Jana Vitáska (Jan Šťastný). Ani jedna z postav není plochá a schématická. Od počátku bylo jasné, že v konečném vyznění obou seriálů musí KSČ vypadat jako nositel těch nejlidštějších myšlenek. I přes tento jasný požadavek strany se režiséři Adamec (Rodáci) a  Sokolovský (Gottwald) vypjali ke svým nejlepším tvůrčím výkonům, které během normalizace podali. Nechci oba seriály bezhlavě obhajovat. Ale z toho, co jsem měl možnost vidět, jsou tyto  dva seriály nejvíce režijně a scenáristicky propracované,“ píše například ve své bakalářské práci Filosofické fakulty Masarykovy univerzity Daniel Szabó.

16. srpna 2011, vlastní zpráva
foto: internet