titulní strana    kontakty a zdroje

Jiřina Švorcová

narodila se 25. května 1928 v Kociánovicích
zemřela 11. srpna 2011 v Praze

Herečka, recitátorka, politička, členka ÚV KSČ. Jiřina Švorcová byla dvakrát provdaná, zůstala bezdětná. Tituly: zasloužilá umělkyně, nositelka Řádu práce a Řádu Vítězného února a další.
  životopis


 
Jiřina Švorcová    Žena za pultem    Okres na severu    film a divadlo    e-shop

Žena za pultem se vrátila a slavila úspěch

A je tady po majoru Zemanovi zřejmě nejdiskutovanější Dietlův seriál. Prodavačka Anna Holubová měla svým příkladem obyčejné "ženy z lidu" jít statečně vstříc problémům a s přehledem i rozvahou je vyřešit. A kdyby se příběh prodavačky nezdál dost příkladný, Jiřina Švorcová v hlavní roli už nenechala nikoho na pochybách, že to myslí opravdu vážně.

Diskuse na téma vysílat, či nevysílat tyto seriály poplatné době, ve které byly vytvořeny, patří na stránky jiných časopisů. Pravda ale je, že když televize Prima odkoupila od České televize práva na tyto normalizační seriály a začala je vysílat, zvedla se výrazně její sledovanost. Sentiment? Vzpomínky?

Co se týká Ženy za pultem, věděla bych o jednom důvodu, proč jsem si v době repríz tohoto seriálu zapnula televizi také. Stačí se podívat na hvězdné herecké obsazení. Co mě se týká, klidně přiznám, že ani takhle prvoplánový seriál o zamilované prodavačce středního věku mi neubral zážitek z mistrovského herectví Vladimíra Menšíka, Dany Medřické, Hany Maciuchové nebo Zdeňka Řehoře. Seriál se vysílat v nejbližší době nebude, ale berte jeho zařazení do naší seriálové rubriky jako další připomenutí toho, co se v někdejší Československé televizi vyrobilo.

Televize Prima zaznamenala u prvního vysílání, v roce 2002, velký úspěch. Seriál sledovalo přes 2 miliony diváků. Tři měsíce po odvysílání posledního dílu, už v roce 2003, nasadila Prima Ženu za pultem do vysílání znovu. To už ji sledovalo necelých 500 tisíc diváků. Seriál se musel odvysílat tak brzy za sebou kvůli vysílacím právům. "Vyplývá to z krátké licenční doby, kterou nám při nákupu stanovila ČT. Práva platila pouze na rok," řekl tehdy ředitel televize Prima Martin Dvořák.

V jiné zemi by byl Jaroslav Dietl patrně scenáristou světového jména. Oplýval nápady, měl obrovský talent a cit pro psaní dialogů, byl nesmírně pracovitý a ambiciózní a neměl problémy s nejrůznějšími zadáními. Asi skvělé předpoklady pro ring tak velký, jako je třeba Hollywood. Žil ale tady a v době, kdy mu práci zadávali často cenzoři a určovatelé socialistické kultury. A tak psal příběhy také někdy podle toho, jaké vrstvě obyvatelstva bylo zapotřebí se v té či oné době věnovat - tolik k takzvané "politické objednávce". Bylo zapotřebí zviditelnit havíře? Vznikl Dispečer a děvčátko z kolonie. Byly volby? Muž na radnici. Zemědělství? Plechová kavalérie. Bylo zapotřebí oslovit pracující ženy? Odpovědí byla Žena za pultem. Některé "zakázkové" seriály se povedly víc, některé přece jenom trochu míň. I přes tyto "objednávky" ale Dietl díky své řemeslné schopnosti dokázal vytvořit příběhy, při kterých divák zapomněl, že sleduje výsledek zadání politického úkolu. A v rámci spravedlnosti je zapotřebí dodat: Dnes mají všichni autoři možnost psát volně, bez zadání, mohou být otevření, mluvit pravdu, mají podmínky, o kterým se autorům tehdy ani nesnilo. A přesto se velmi často nedaří. Dialogy váznou, postavy jsou neživé, zápletky banální. A tak nezbývá jen dodat, že představa, že by "král seriálů" Jaroslav Dietl žil dnes, je velmi inspirativní.

PETR HANIČINEC: "Sledoval jsem letité váhání televizí, zda vysílat, či nevysílat. Hlavním důvodem byla určitě osobnost Jiřiny Švorcové. Nikdo si s ní nechtěl "polepit" svůj mravní profil. Ale ona byla výborná herečka a při natáčení velká profesionálka. Na seriál vzpomínám tak, že to pro mě byla dobře odvedená práce na dietlovském seriálu o obyčejných lidech, za kterou se snad nemusím stydět. Role nebyla těžká. Každý se mě ptá na tu postelovou scénu. Pohoda! I když nejsem puritán, dnešní polopornografické scény by tenkrát pro nás byly naprosto nepřijatelné. A kvůli Ženě za pultem jsem byl dokonce soudně žalován. Někdo přiopilý mi tehdy, když se seriál vysílal, volal a ptal se, zda se vezmeme. Řekl jsem, že se už nikdy neuvidíme, že jedu do ciziny stavět mosty. Tu osobu to tak vzalo, že když se potom dozvěděla o mé lži, podala na mě žalobu pro narušování socialistického soužití."

JIŘINA ŠVORCOVÁ : vyznamenání Za zásluhy o výstavbu, Řád práce, titul zasloužilá umělkyně, Řád Vítězného února, laureátka Státní ceny Klementa Gottwalda, titul národní umělkyně, československá nejpopulárnější herečka socialistických zemí roku 1977, Stříbrná jehlice Ligy přátelství mezi národy NDR, Cena Víta Nejedlého atd.) "Z návratu seriálu na obrazovku jsem se radovala a dívala se na něj s nezbytnou dávkou nostalgie. Vzpomínala jsem hlavně na kolegy, kteří už nejsou mezi námi - například Vladimír Menšík, Dana Medřická, Zdeněk Řehoř a je jich tam mnoho. Po prvním vysílání, v roce 1977, jsem dostávala záplavu dopisů. Devadesát devět procent bylo příznivých. Zato oficiální kritika byla velmi odmítavá. Já myslím, že lidé vítali a měli rádi obyčejné příběhy normálních lidí. Každý si tam mohl najít něco pro sebe."

Kdo měla být Žena za pultem?
O Jaroslavu Dietlovi bylo známo, že psal své role hercům přímo na tělo. Pamětníci tvrdí, že Annu Holubovou šil přímo pro Jiřinu Bohdalovou. Rozhodnutí o změně obsazení padlo od tehdejší dramaturgyně Československé televize Libuše Pospíšilové.

Kolegové a kolegyně o Jiřině Švorcové ...

JIŘINA BOHDALOVÁ: "Nikdy mi neublížila a svým způsobem si jí vážím, že nepřevlékla kabát a nepoplivala tak celý svůj život."

VLADIMÍR BRABEC: "Znám Jiřinu Švorcovou už od školy a byla to talentovaná dívka a výborná herečka. Jinak ji nechci odsuzovat za něco, v čem žili všichni."

PAVEL LANDOVSKÝ: "Dobrá herečka, ale hloupá ženská, která nevědomky podporovala totalitní vládu a její zločiny. Ona byla v týmu těch, kteří se zasloužili o můj déle než dvacetiletý zákaz v československých sdělovacích prostředcích. Za to nevědomky hrála v rozhlasovém seriálu Jak se máte, Vondrovi?, který jsem psal pod pseudonymem Štorman.

JANA BOUŠKOVÁ: "Před sedmadvaceti lety jsem hrála její dceru a byla naprostý profesionál. Vždy připravená a příjemná."

PETR HANIČINEC: "Můj vztah s ní je dávno vyřešen. Vše jsme si vyříkali mezi čtyřma očima a není k tomu co dodat."

Realita a seriál ...
Byly kdysi doby, kdy se stály fronty na banány, kdy byly dlouhé fronty před řeznictvím, kde se čekalo na kousek "pěkného" masa a odpoledne už většinou v samoobsluze nebylo pečivo ani rohlíky. V těchto letech se natáčel seriál "ze současnosti", z velkoprodejny potravin. A tak se každé ráno navážely lahůdky a nikdo se nesměl ničeho ani dotknout - pokud to neměl napsáno ve scénáři. Sýry, chlebíčky, salámy, to si v papírech odnášeli jen seriáloví "zákazníci".

Simona Okábcová, týdeník Televize
foto: archiv týdeníku Televize