titulní strana    kontakty a zdroje

Jiřina Švorcová

narodila se 25. května 1928 v Kociánovicích
zemřela 11. srpna 2011 v Praze

Herečka, recitátorka, politička, členka ÚV KSČ. Jiřina Švorcová byla dvakrát provdaná, zůstala bezdětná. Tituly: zasloužilá umělkyně, nositelka Řádu práce a Řádu Vítězného února a další.
  životopis


 
Jiřina Švorcová    Žena za pultem    Okres na severu    film a divadlo    e-shop

Zpověď Jiřiny Švorcové: Když funkce zastíní herečku

Byla to moc fajn holka, než se začala věnovat politice, prohlásila o Jiřině Švorcové Kamila Moučková a ten citát jako by vyjadřoval vše. Poslední dobou zažívá Jiřina Švorcová jistý comeback. V televizi běží seriál Žena za pultem, kde hrála hlavní roli, vyšla knížka o jejím životě a také její audio vzpomínky. Nutno ocenit, že vždy mluví velmi otevřeně a téměř o všem. Nevyhýbá se odpovědi na žádnou otázku a snad jedinou třináctou komnatou, kterou neotevře, je její intimní život po smrti druhého manžela. Rozhovor s Jiřinou vyšel v magazínu Vlasta.

V pěti letech jste přišla o tatínka, maminka zůstala sama se čtyřmi dětmi. Dá se přitom mluvit o idylickém dětství?
Měla jsem hezké dětství, které samozřejmě náhlá smrt tatínka změnila. Maminku jsme strašně moc milovali a já, ač jsem byla nejmladší, jsem nějak vycítila, že jí nemám zbytečně věšet na krk svoje bolístky. Že je toho na ni beztak moc. Rodiče měli pronajatou hospodu v Podhůří a potom v Chocni. Když maminka ovdověla, vydala se s námi do Prahy, kde si vyjednala také nájem hospody. Jenže zjistila, že její živnostenský list v Praze neplatí a že vlastně nemá ani dost peněz na zaplacení nájmu. Přes nějaké příbuzné se našel člověk, penzionovaný četnický strážmistr Bohuňovský a ten mámě pomohl. Spolu pak provozovali hospodu na Žižkově a posléze se z něj stal náš nevlastní otec.

Jak vás napadlo, že byste chtěla hrát divadlo?
Poprvé jsem si zahrála ve školce v Chocni jako záskok za holčičku, která se nedostavila, roli miminka. Ve škole jsem pak ráda recitovala a básničky jsem i sama skládala. Jednou jsem dokonce napsala celý slohový úkol ve verších. Když mi bylo čtrnáct, nabídl mi vedoucí komparsu vinohradského divadla Gustav Máca-Vaculík, který bydlel u nás v hospodě, jestli se nechci stát jeho členkou. Okamžitě jsem souhlasila.

Tak jste vlastně začala kariéru v roce 1941 rovnou tam, kde jste pak byla většinu života v angažmá. Jaké to bylo hrát s profesionálními herci?
Cítila jsem se strašně dobře. Dámský i pánský soubor se k nám holkám choval velice přátelsky; vysloveně kamarád byl Gusta Nezval, s nímž jsem se v divadle znovu setkala po studiích. Když jsme hráli inscenaci Romain Rolland-14. červenec, pozval si mě režisér Jiří Frejka do kanceláře a řekl mi, že jsem docela šikovná a že bych měla jít na konzervatoř. To už jsem věděla, že chci dělat jedině divadlo a ráda jsem ho poslechla.

Na konzervatoři, která se v roce 1947 proměnila na AMU, jste se sešla mj. s Jiřinou Jiráskovou, Josefem Bláhou a Oldřichem Daňkem. Jaký byl Pepíček Bláha?
Říkali jsme mu Bosňák – pro jeho temperament. Byl to pruďas, ale báječnej kluk. Když dostal záchvat zuřivosti, dokázal vzít i kudlu do ruky a všichni jsme pak trnuli, co z toho vzejde. Jednou mě seřval příšerným způsobem na zájezdě na Slovensko, když jsem ho vyháněla z pijatyky, ale druhý den přišel s kytkou růží…

Ještě během studií jste se vdávala. Proč?
V létě v roce 1948 jsem se dostala mezi osm studentů, které vyslali odboráři na ostrov Rab bavit rekreanty a já se zamilovala do nejhezčího kluka v partě. Uměl německy a anglicky, hrál na harmoniku a saxofon, budoucí dirigent, hodný obdivu. Vdala jsem se proto, že jsem si chtěla dokázat, že jsem dospělá a už nemusím být pod maminčiným dohledem. Manželství ale vydrželo jen tři roky...

Byl příčinou rozvodu kolega Jiří Vala?
Odešla jsem od svého muže, abych si prožila několik dramatických let hlubokého citového vztahu s Jiřím, kterého jsem si nakonec nevzala... Hráli jsme spolu milenecký pár v Kohoutově hře Dobrá píseň. Snad nikdy už o jsme o sobě nečetli tak nádherné kritiky jako tehdy. Jiří Vala byl dobrý kluk, ale strašně rád se zamilovával. Když jsme spolu hráli v Králi Šumavy, tak jsme se zrovna rozcházeli a věřte, že ta facka, co tam padla, byla od srdce. I když se Jiří později oženil, naše přátelství přetrvalo. Naposledy se účastnil křtu mé první knížky a pak mě pozval na své představení do Kolowratu. Byl po mrtvici, špatně chodil, špatně mluvil, ale hrál v Návštěvní době starce, takže to vůbec nevadilo. Naopak byl tak výbornej, že jsem z toho měla ohromnou radost. On prostě byl na jevišti tím, čím měl být. Jako Vláďa Menšík v nejlepších svých rolích.

Začátkem padesátých let jste prý celá parta bydleli pohromadě?
V sedmém patře jednoho domu na Poříčí v rozděleném bytě. Já měla pokojík a komůrku se sedací vanou, která mi sloužila jako kuchyň, koupelna a předsíň zároveň, přes chodbu žil Jirka Pleskot, později i s Jiřinou Jiráskovou, když se vzali, pořádali jsme tu různé oslavy a dokonce i plesy. Byla to doba, kdy nikdo nic neměl, auto ani chatu, televize ještě nefungovala a lidi měli čas se scházet a bavit dohromady. Ještě s Vlastou Chramostovou, Jirkou Valou a korepetitorkou Jiřinou Čiperovou jsme hráli tzv. závazky a ta hra nás doslova pohlcovala. Přidal se k nám Vlastimil Brodský a Zdeněk Řehoř, který dokonce vedl záznamy, jak dlouho trvaly turnaje, v jakých bytech, v jakých dopravních prostředcích a v jakých městech. Když jsme byli v Tatrách na brigádě, vylezli jsme na kopec a hráli i tam, abychom dosáhli patřičné nadmořské výšky.

Vaším druhým manželem se stal akademický malíř Vladimír Šolta. Náčelník Armádního výtvarného studia, s ruskými kořeny a přesvědčený komunista. Zdá se, že jste byli ideální partneři.
Ruské kořeny Voloďa nikdy nezapřel. Byl velkorysý, přátelský, vzdělaný a jeho obrazy jsem milovala. Soužití s ním ale nebylo jednoduché. Potýkal se s alkoholem a v jednapadesáti, v roce 1977, mi předčasně zemřel.

Právě v tomhle osudném roce jste dostala roli prodavačky Anny Holubové v televizním seriálu Žena za pultem, ale také jste veřejně vystoupila proti Chartě 77.
Jako předsedkyně Svazu českých dramatických umělců jsem tehdy byla pověřena přečíst společné stanovisko všech uměleckých svazů, čili na mě bylo vidět nejvíc. Když se to shromáždění v televizi připomíná, tak je tam vždycky Švorcová a pak ještě záběr na pár herců v přední řadě. Tvůrčích osobností ale bylo plné Národní divadlo...

Vraťme se ještě k Anně Holubové. Říkalo se, že ji Jaroslav Dietl psal původně pro Janu Hlaváčovou.
To je úplná blbost. Vím, že uvažoval o Jiřině Bohdalové, ale dramaturgyně seriálu Libuše Pospíšilová navrhla mě a Dietl souhlasil. Hlaváčová by na tu roli byla příliš mladá a krásná a Bohdalka měla za sebou hodně takových těch Dam na kolejích.

Hodně se mluvilo o vašich milostných scénách s Petrem Haničincem i o pozdějším zvratu ve vašem přátelství.
K tomu došlo mnohem dřív, než jsme seriál natočili. Náš vztah byl dobrý do osmašedesátého roku, pak už ne. Petr dokonce vedl po revoluci schůzi v divadle, která mě vylustrovala. Až po letech jsme se zas skamarádili.

Vaší poslední rolí byla Melánie v Topolových Hlasech ptáků. Jak jste se vyrovnávala s odchodem z divadla a s tím, že se k vám moc lidí asi pak nehlásilo?
Dlouho jsem měla stejskavé sny. Nerada na to vzpomínám. Musím se ale pochválit, protože se z těchhle věcí dokážu vyhrabat sama. Život šel někudy jinudy dál. Zůstala jsem členkou strany. Začali mě zvát na besedy, recitovala jsem poezii na různých literárních podvečerech. Věnovala jsem se víc rodině. I když jsem zůstala bezdětná, mohla jsem si užívat potomků od mých sourozenců. Jsou chvíle, kdy vám ovadnou křidýlka, ale na život se člověk vykašlat nemůže.

Jiřina Švorcová
Narodila se 25. 5. 1928 v Hradci Králové. V roce 1950 absolvovala DAMU, v letech 1951 až 1990 působila v Divadle na Vinohradech. V 70. a 80. letech byla členkou ÚV KSČ a předsedkyní Svazu českých dramatických umělců. Z rolí: Anna Karenina, Emilia Marty (Věc Makropulos), Matka Kuráž, Melánie (Hlasy ptáků). Filmy a seriály: Cesta ke štěstí, Král Šumavy, Horoucí srdce, Tereza, Žena za pultem, rozhlasový seriál Jak se máte, Vondrovi? Její bratr Václav Švorc byl členem Národního divadla, druhý bratr Jan byl vyučený nástrojař a sestra Anna mnoho let vedla klub Vinohradského divadla. Naposledy před kamerou stála Jiřina Švorcová v roce 1989 v televizní inscenaci Než poznáš úsměv a znovu až letos na podzim, kdy se natáčel dokument Tajemství Jiřiny Švorcové, který odvysílala TV Barrandov před reprízou prvního dílu seriálu Žena za pultem.

autor: Blanka Kovaříková, časopis Vlasta
foto: archiv Jiřiny Švorcové