titulní strana    kontakty a zdroje

Jiřina Švorcová

narodila se 25. května 1928 v Kociánovicích
zemřela 8. srpna 2011 v Praze

Herečka, recitátorka, politička, členka ÚV KSČ. Jiřina Švorcová byla dvakrát provdaná, zůstala bezdětná. Tituly: zasloužilá umělkyně, nositelka Řádu práce a Řádu Vítězného února a další.
  životopis


 
Jiřina Švorcová    Žena za pultem    Okres na severu    film a divadlo    e-shop

z dobového tisku

Dvanáctidílný seriál z prostředí prodejny potravin. Hlavní hrdinkou je Anna Holubová, která je kromě ženy za pultem také - mámou, kolegyní, která nemůže zapomenout ani na to, že povolání a povinnosti mámy nemohou samy o sobě naplnit celý její život. Seriál je obsazen tehdejšími skvělými herci a v době svého uvedení v TV dokázal doslova vyprázdnit ulice měst. Pro herečku Jiřinu Švorcovou se Anna Holubová stala životní rolí.

Jiřina Švorcová o Anně Holubové:

1978 - Květy
"Anna Holubová řešila problémy tak živé a nám dnešním ženám tak blízké, že jsem nemohla jinak, než je s ní hluboce prožívat. Jestli jsem snad - díky tomu - postavu Anny zvládla, zcela určitě nemohu zvládnout dopisy, které dostávám. Vlastně které dostává ona... Jeden chlapec z dětského domova na Slovensku mi napsal, že nikoho nemá, že mě (Annu) potřebuje a že bude čekat na můj dopis třeba půl roku, jen když bude vědět, že jednou přijde..."

1978 - Vlasta
"Jsem vděčná Dietlovi za to, že napsal tento seriál a že právě já jsem mohla hrát Annu... Ze všech dopisů, které jsem dostala, se dala vyčíst touha po citovém vztahu, rodinném zázemí, i ocenění kladných vlastností člověka. Lidé si přáli, aby to dobře dopadlo. Myslím, že jsou na prospěch takové hry, které v nás dokážou uvolnit všechny kladné emoce, touhu po harmonii, dobru a krásných mezilidských vztazích. Hry, které námpomáhají hledat skutečný smysl života, nalézat důvěru jednoho k druhému i v sebe sama."

1983 - kniha Tisíc tváří televize
"Zvláštní pozornost by si zasloužil rozpor, který se projevil při hodnocení seriálů mezi odbornou kritikou a ohlasem u diváků. Nejzřetelněji se to projevilo právě u Ženy za pultem. Nebudu si hrát na povznesenou a tvrdit, že jsem si byla samozřejmě vědoma toho, že Dietlův seriál nesnese příliš vysoká měřítka, stejně jako nebudu předstírat, že se mě svrchovaně odmítavý postoj naší kritiky nedotkl. Dotkl se, a hluboce, a nejen za mne, ale i za autora, režiséra a všechny ostatní, ale především za Annu Holubovou, za typ člověka našich dnů, který měl působit - a také zapůsobil - na diváky kladným příkladem ... Chápu i pobouření mladého intelektuála, když sám sebe přistihne, že s napětím sleduje, koho si to Andula nakonec vlastně vezme. Za to se přece musí někomu pomstít. Odnese to chudák Anna a Dietl.

1990 - Tvar
"Možná psal Dietl trochu pohádky pro dospělé, ale já mám i dnes pohádky ráda. Vždycky budu toužit po tom, aby vše dobře skončilo."

1996 - Magazín Práva
"Jde o tak civilní seriál, že nevím, komu by mohl vadit. Kdybych řekla, že kvůli mně, připadala bych si strašně namyšlená. Že bych byla tak důležitá, aby se kvůli mně nepromítal seriál? To si ani netroufám připustit."

o seriálu    epizody    osoby a obsazení    tvůrčí štáb    fotogalerie    z dobového tisku