titulní strana    kontakty a zdroje

Jiřina Švorcová

narodila se 25. května 1928 v Kociánovicích
zemřela 8. srpna 2011 v Praze

Herečka, recitátorka, politička, členka ÚV KSČ. Jiřina Švorcová byla dvakrát provdaná, zůstala bezdětná. Tituly: zasloužilá umělkyně, nositelka Řádu práce a Řádu Vítězného února a další.
  životopis


 
Jiřina Švorcová    Žena za pultem    Okres na severu    film a divadlo    e-shop

Jaroslav Dietl, scenárista seriálu

1929 - 1985
Český dramaturg, filmový a televizní scenárista a dramatik.

tvorba Jaroslava Dietla
* 1959-60 Příběhy rodiny Bláhovy * 1961, 1963 Tři chlapi v chalupě * 1966 Eliška a její rod * 1967-68 Píseň pro Rudolfa III. * 1970 Alexander Dumas starší * 1971 Prameny * 1972 Byli jednou dva písaři * 1972 Dispečer a kapela * 1975, 1984 Slovácko sa nesúdí * 1975 Nejmladší z rodu Hamrů * 1976 Muž na radnici * 1977 Žena za pultem * 1977 Louis Pasteur * 1978, 1981 Nemocnice na kraji města * 1979 Inženýrská odysea * 1979 Plechová kavalérie * 1981 Okres na severu * 1982, 1986 Malý pitaval z velkého města * 1983 Doktor z vejminku * 1985 Rozpaky kuchaře Svatopluka * 1985 Synové a dcery Jakuba skláře * 1986 Frankensteinova teta * 1987 Velké sedlo, Válka volů

V letech 1950 - 1955 studoval filmovou dramaturgii na pražské FAMU. Autor scénářů k filmům (Ženu ani květinou neuhodíš, Ďábelské líbánky, Nejlepší ženská mého života, Tři chlapi na cestách, Causa králík) a televizních seriálů (Tři chlapi v chalupě, Eliška a její rod, Píseň pro Rudolfa III., Nejmladší z rodu Hamrů, Muž na radnici, Žena za pultem, Nemocnice na kraji města, Inženýrská odysea, Okres na severu, Malý pitaval z velkého města, Synové a dcery Jakuba skláře).

V rozmezí let 1953 - 1973 pracoval jako dramaturg Československé televize (inspiroval a konstituoval celou řadu formátů především v oblasti televizní zábavy), odkud odchází mimo jiné po ukončení svého členství v KSČ v roce 1973. V téže době byl rovněž krátce členem tvůrčí skupiny K. Faixe ve Filmovém studiu Barrandov. Jeho hlavní úspěchy jsou ovšem spojeny s mnohostrannou prací autorskou, jež zahrnovala televizní skeče, estrády, včetně velkých silvestrovských revuí, malé komedie, adaptace a další. Především je však jeho jméno spojeno s počátky našeho televizního seriálu, v němž zakládal a reprezentoval větev, orientovanou na původní příběhy ze současnosti. Od roku 1974 se stal spisovatelem ve svobodném povolání. V letech 1971 - 1980 zpracoval Jaroslav Dietl podle diváckých námětů celkem 198 bakalářských příběhů. Ve jménu touhy bavit lidi vyprávěním příběhů pro uvedení v televizi - jednom z nejdůležitějších mocenských orgánů bývalého režimu - uzavřel tento muž svou "smlouvu s ďáblem". Stres, který z toho vyplýval, se spolu s hektickým způsobem práce i života spolupodepsal na jeho zdraví i předčasném úmrtí.

„Všechno kolem sebe vnímám jako hru a možná proto nejsem spisovatel, ale dramatik“, tak popsal svůj život Jaroslav Dietl (*22.5.1929 Záhřeb, †29.6.1985 Praha). Filmový a televizní scénárista, který ale především zůstává dodnes nepřekonaným otcem českého televizního seriálu. Zaplnil obrazovku přitažlivými lidskými osudy, udržel pozornost diváků a přitom všem nabídl ještě také herecky zajímavé příležitosti. Potvrzují to vždy čas od času divácky vděčné reprízy Dietlova zřejmě nejúspěšnějšího televizního seriálu Nemocnice na kraji města. Nemocnice opravdu není dokumentem o stavu našeho zdravotnictví na konci sedmdesátých let, ale koneckonců Jaroslav Dietl nebyl dokumentaristou. Jaroslav Dietl byl vypravěčem příběhů, které dokázaly zaujmout, dojmout i rozesmát. Podmanil si televizní médium naprosto jedinečným způsobem. Psal umělé televizní příběhy, které sledovali jak diváci, kteří jim bezvýhradně věřili, tak i ti, kteří si ještě o to víc v kontrastu televizního seriálu a skutečnosti uvědomovali drsnou pravdivost okolního světa.

Dietlovy seriály nikdy nehrály proti pravidlům televizní dramatiky, naopak. Jaroslav Dietl věděl, že se autorovi musí podařit, aby vytvořil fikci, která diváky strhne natolik, že se už neptají, jestli je to pravda - ale přejí si, aby to pravda byla. Když skončil televizní seriál o práci stranického tajemníka - Okres na severu, přátelé Jaroslava Dietla nechápali, jak je možné, že i "tohle" udělal tak, aby se to lidem líbilo. Bylo to neuvěřitelné, ale bylo to přesně tak - spokojeny byly obě strany - mocní měli téma, diváci lidské příběhy. Jaroslav Dietl uměl pro televizi psát, pochopil její zákonitosti a věřil, že v jakémkoli prostředí mohou v jeho scénářích žít dobří i špatní hrdinové. Psal nejen vlastní scénáře televizních inscenací a seriálů, ale pod jeho rukama dlouho ožívaly i ty nejmenší povídkové miniatury příběhů z diváckých dopisů - televizní Bakaláři. I tady platilo, že po Dietlově smrti se už nikdy nepodařilo navázat na jeho styl, který měl v sobě smysl pro humor, lehkou stavbu příběhu i dramatickou zkratku.

Základem úspěchu Jaroslava Dietla byl nejen jeho nesporný talent, ale stejně tak i velká pracovitost. Měl přesný denní řád, který se snažil dodržovat, ať byl kdekoliv. Věděl, kolik stránek musí denně opravit a kolik nových napsat, záleželo mu na přesné poloze psacího stolu - nikdy se např. nechtěl při psaní dívat z okna ven, tam, kde byl viditelný pohyb. K práci nad novým scénářem potřeboval někdy doslova absolutní klid a soustředění.

Jaroslav Dietl byl nejlepším televizním autorem své doby. Kritici mu vyčítají, že jeho televizní seriály se jen tvářily jako realita. To ale Jaroslav Dietl nikdy nepopíral. Nepsal přece odborné práce nebo literaturu faktu, spíš televizní pohádky pro dospělé. A je opravdu chybou autora, když jeho práci divák uvěří, když mu naslouchá a ztratí přitom potřebný odstup? Někdo možná namítne, že Jaroslav Dietl jen sloužil ideologii a byl spolutvůrcem masové kultury, tak jaké je to vlastně umění. Ale srovnávejme jen to srovnatelné. Televizní příběh není kniha nebo divadelní hra a scénárista televizních seriálů nemusí být Hemingway nebo Shakespeare. Od jisté doby ale platí, že by dobrý český televizní scénárista měl být alespoň takovým vypravěčem, jako byl Jaroslav Dietl.

použité prameny:
stránky www.ceskatelevize.cz, zpracováno na základě článku Roberta Tamchyny z ČRo

o seriálu    epizody    osoby a obsazení    tvůrčí štáb    fotogalerie    z dobového tisku