Lahůdkářský pult, který znamenal svět
Nezapomenutelná je prodavačka Anna Holubová ve starém dietlovském seriálu
Žena za pultem, stejně jako prostředí lahůdkářství, kde "vlašák" stojí dvě
koruny a výběr je i v sýrech. Právě uvedení seriálu bylo provázeno mnoha
rozpornými názory, ale jak se ukázalo, o první díly je nebývalý zájem.
Potvrdila se tak slova programového šéfa Primy Miloše Zahradníka, že
starý český seriál je pro všechny televize "tutovka".
Když byl seriál vysílán v posledních letech v Polsku a Německu, nemohly si
televize na malou sledovanost stěžovat. Stejný úspěch sklidilo promítání Ženy
za pultem v roce 1996 na Febiofestu, kam ji jako experiment zařadil Fero Fenič,
a polistopadové premiéry se zúčastnila dokonce i Jiřina Švorcová. Konečně byla
to její životní role, která ji proslavila v herecké kariéře. Příběh, chtělo by
se říct pohádkový, ale neměl lehkou cestu na televizní obrazovky ani v roce
1976. Jiřina Švorcová o tom píše v knize Býti Švorcovou. Jak se pohádala s
ředitelem ČST Zelenkou, který se Ženu za pultem rozhodl nasadit těsně před
vánočními svátky: "Chceš to vysílat v době, kdy mají ženské plné ruce
práce. Jedny jsou až do večera v obchodech, jiné běhají po nákupech,
uklízejí, připravují Vánoce. Večer už budou utahané a na televizi
nebudou mít myšlenky ani čas. Jednotlivé díly se musejí vysílat s odstupem,
aby si o tom mohli lidé povídat, aby se mohli těšit na další pokračování.
Musíš jim dát možnost se na každý večer připravit, říkat si: Aha, tak zítra
večer musím být doma, bude Žena za pultem!" píše se v knize opohnutých
osudech seriálu.
Nakonec se Žena za pultem opravdu nevysílala, tak jako dnes, s týdenním
odstupem, ale každý třetí den. Přestože se Jiřina Švorcová stala právě
zásluhou tohoto seriálu velmi populární herečkou, se kterou se diváci
ztotožňovali, a díky němu se vylidňovaly ulice, mluvilo se o něm následující
dny v tramvajích, na ulicích i pracovištích (konečně s Nemocnicí na kraji
města to bylo stejné), byl seriál přijat kriticky, v rámci tehdejších možností.
Jaké bude jeho přijetí dnes, záleží už jen na divácích. Budou-li se dívat,
televize si zamnou ruce, protože sledovanost stojí v současném hodnocení
opravdu hodně vysoko. A pro ty, kdo se s Annou Holubovou potkat nechtějí,
existuje kouzelné tlačítko.
Také jste se dívali? - Na první díl seriálu žena za pultem se dívalo přes 1,8
milionu diváků, což bylo zhruba 41 % z těch, kteří měli v tu dobu zapnutou
televizi. Seriál měl největší úspěch v Karlovarském kraji (53 % televizních
diváků). Z hlediska vzdělání měli největší zastoupení respondenti se základním
vzděláním, vyučení a středoškoláci. Druhý díl měl dokonce 1,97 milionu diváků,
což bylo 43,8 % televizního publika.
Michaela Hrušková
Týdeník Televize, foto: archiv
|