Kultovní seriál Žena za pultem: Zapálená komunistka Jiřina Švorcová při natáčení zažila velkou lásku i lest od režiséra
Seriálu Žena za pultem bude letos už pětačtyřicet let, a přesto se na něj
při televizních reprízách mnohdy podíváme. Proč? Jedni z nostalgie, jiní se snaží
zjistit, jak to za socialismu skutečně vypadalo, a další v něm vidí podivnou
směsici tehdejší reality a absolutně smyšleného dostatku všeho, co pro většinu
bylo jen snem. Poslední skupina diváků je pravdě nejblíž, režim se snažil na
příběhu “obyčejných lidí” ukázat, jak se nám tady žilo a mělo to svá pravidla.
Vždyť také do hlavní role musela být příkazem obsazena zapálená bojovnice za
komunistickou pravdu, herečka Jiřina Švorcová.
Jestliže chceme některému seriálu přilepit cedulku “kultovní”, pak Žena za
pultem si ji jistě zaslouží. Můžeme se o tom přít, ale jisté je, že i většina dnes
mladých lidí alespoň tuší, o co se jedná. Socialistický seriál z prostředí prodejny
potravin a domácností i životů lidí, kteří tady pracovali, to je to, co i dnes láká
k obrazovkám starší i nové diváky. Pro někoho jde o nostalgický návrat do mládí
(to tedy hlavně pro ty, kteří na ledacos už zapomněli), pro ty s lepší pamětí
je Žena za pultem poněkud bizarní podívanou, pohádkou o tom, co všechno dokázali
tvůrci filmu sehnat a usadit do regálů, zatímco jinde se na takové zboží -
když náhodou přišlo - stály dlouhé fronty. A nad tím vším vyčnívá postava
prodavačky Anny Holubové v podání Jiřiny Švorcové.
Seriál vznikal v roce 1977, kdy bylo Jiřině Švorcové devětačtyřicet let.
Ve stejném roce herečce, kterou si všichni spojují hlavně s její oddaností
komunistickým myšlenkám, zemřel druhý manžel, malíř Vladimír Šolta.
Ani z prvního manželství s Jindřichem Rohanem a ani z tohoto druhého svazku
se nenarodilo žádné dítě, a tak zůstala Jiřina Švorcová sama. Snad o to víc
přilnula - a podle svého vlastního vyprávění se doslova zamilovala -
do seriálového syna Petra, kterého si zahrál Jan Potměšil. Jak to viděl
představitel jejího potomka? Podle pozdějších rozhovorů se tehdy malý Jan Potměšil
v době natáčení nijak zvlášť nezajímal o to, v jakém prostředí se seriál točí
nebo jestli vlastně nejde o jistý druh propagandy. Se svojí seriálovou maminkou
vycházel dobře i později, až do listopadové revoluce, která jej nasměrovala
jinam, začal více přemýšlet o dění kolem sebe a k seriálu se již vracet nechce.
Kromě malého Jana Potměšila měla Jiřina Švorcová vedle sebe “na place” ještě
jednu svoji lásku - tehdy již bývalou. Z toho ale už takovou radost neměla. Co
se stalo? Do jedné z mužských rolí obsadil režisér Jaroslav Dudek herce Zdeňka
Řehoře, o kterém dobře věděl, že je bývalou láskou tehdy již vdané představitelky
hlavní role. Jejich láska ale nakonec přece jen ztroskotala, Jiřina Švorcová
vztah ukončila a Zdeňka Řehoře tak ranila a urazila. A právě tento herec měl
v seriálu o Annu Holubovou usilovat.
Pokud se to zdá jako schválnost, blíží se takové úvahy pravdě doslova světelnou
rychlostí. Jaroslav Dudek měl totiž do hlavní role vyhlédnutou Janu Hlaváčovou,
ale z vedení televize nakonec přišlo rozhodnutí, že buď bude Annu Holubovou hrát
prominentní komunistka Jiřina Švorcová, nebo se nic točit nebude. A tak se s
nastalou situací režisér vyrovnal po svém.
Kromě obsazování hlavních i vedlejších rolí bylo zajímavé a složité také
vybavování prodejny. Pamatujeme si vlastně ještě, jak to tehdy vypadalo v
běžných obchodech? Kolik bylo v regálech zboží a hlavně jakého? Pokud ano, není
složité srovnat tehdejší realitu s kulisami seriálu - plné police doslova
přetékaly zbožím, o kterém si lidé mohli často nechat jen zdát, pokud tedy
neměli v obchodě známého prodavače nebo ještě lépe vedoucího. Vždyť také měl
štáb co dělat, aby všechno zboží sehnal.
“Jedlé” rekvizity se svážely z několika provozoven a když už jednou byly
umístěny do seriálového obchodu, nesměl se jich nikdo raději ani dotknout.
Aby bylo možné využít záběry lákavého zboží co nejčastěji, jako čerstvé si je
tvůrci seriálu natočili z mnoha úhlů a nejrůznějším způsobem naaranžované tak,
aby je mohli využívat v průběhu všech dalších dílů. Je tedy docela možné, že
šunka, kterou vidíme v poslední epizodě, je stejná jako ta, kterou Anna Holubová
krájela třeba ve druhém dílu. Přestože se ale prostředí s tehdejší realitou
značně míjely (nebo snad právě proto), měl seriál úspěch nejen v Československu,
ale také v Maďarsku, Německé demokratické republice a dokonce i v Mexiku.
4. ledna 2022
autor: Zdeňka Nezbedová,
|